Reklama

Trendy w marketingu online na rok 2020

Nie wypada już nawet pisać, że marketing internetowy w ciągu ostatnich lat zmieniał się bardzo dynamicznie. Patrząc na sam początek ostatniej dekady – w 2010 jeszcze nie każda firma w naszym kraju posiadała własną stronę internetową, nie mówiąc o jej prawidłowym wypozycjonowaniu, czy regularnie prowadzonym kanale w mediach społecznościowych, które dopiero „ruszały”. 

W ciągu ostatnich 10 lat algorytmy wyszukiwarek internetowych zmieniły się na tyle mocno, że proces i metody projektowania stron internetowych uległy diametralnej zmianie, natomiast media społecznościowe całkowicie zrewolucjonizowały sposób, w jaki firmy docierają do konsumentów z zamiarem sprzedaży swoich produktów lub usług.

Dlatego też trwa nieustanny proces dostosowywania nowoczesnych narzędzi marketingu do wymagań mających sprostać zapotrzebowaniu zarówno reklamodawców jak i konsumentów. Najciekawsze i najbardziej poruszające trendy marketingu cyfrowego dopiero przed nami – niektóre z nich osiągną swoje supremum już w nadchodzącym 2020 roku.

Warto przyjrzeć się temu, co w 2020 będzie nadawało ton działaniom marketingowym:

1. Personalizacja

Nie trzeba daleko szukać, aby dostrzec siłę personalizacji w reklamach internetowych. 

Pod koniec zeszłego roku prognozowało się, że 2019 będzie rokiem już nie tyle personalizacji, ale hiper-personalizowanych treści 1-do-1. Oprócz personalizacji pierwszego stopnia, bazującej na danych demograficznych i codziennych zwyczajach, treści personalizowane w połączeniu ze sztuczną inteligencją będą całkowicie adaptować się do preferencji i profilu behawioralnego i zakupowego każdego z użytkowników.

2. Content Marketing

Nie od dziś wiemy, że Content is King, czyli fakt, że w digital marketingu pierwsze skrzypce gra wartościowa i przemyślana treść. W miarę zbliżania się roku 2020 nadal jest to prawdą!

Wysokiej jakości treści pozwalają zaprezentować specjalistyczną wiedzę i umożliwiają komunikowanie się z internautami. Obecnie przy tworzeniu treści należy jednak pamiętać o nieustannie rozwijających się algorytmach wyszukiwarek, które jak nigdy wcześniej doceniają przyjazność tekstów dla użytkowników.

3. Treści Interaktywne

Dzisiejsi konsumenci szukają nowych wrażeń podczas obecności online i, jak mówią statystyki, zdecydowanie silniej angażują się w treści interaktywne. Dane mówią, że aż 91% użytkowników poszukuje treści wizualnych i interaktywnych. 

Istnieje kilka powodów tego stanu rzeczy:

• Interaktywne treści są inne i nowe, i jako takie wyróżniają się bardziej,

• Ten rodzaj treści służy do dłuższego zatrzymywania użytkowników na stronie,

• Obrazy i treści video są udostępniane znacznie częściej niż tradycyjne, a kiedy użytkownicy udostępniają te treści, pomaga to zwiększyć świadomość marki.

4. VR & AR

W ostatnich latach zarówno rzeczywistość rozszerzona (AR), jak i rzeczywistość wirtualna (VR) stały się bardzo popularne i zostały przodującymi trendami nowoczesnego marketingu. Co interesujące w 2020 r. AR przekroczy popularność VR, pomimo wczesnej przewagi tej drugiej.

Już teraz wiele dużych firm korzysta z AR. Na przykład Ikea, wdrożyła aplikację, która pozwala użytkownikom przed dokonaniem zakupu wizualizować, jak mebel prezentuje się w ich domu.

5. E-mail Marketing

E-mail marketing wygląda dziś zupełnie inaczej niż w swoich początkach. Wraz ze wzrostem oczekiwań konsumentów i możliwości technologicznych kanał ten zmienia się wyjątkowo dynamicznie.

Główną zaletą e-mail marketingu jest możliwość prowadzenia kampanii opartych głównie o subskrybentów – osób, które weszły już w interakcję z marką, a jak wiadomo, taniej jest utrzymać klienta niż zdobyć nowego.

Jak pokazują dane – mailing w dalszym ciągu oferuje świetny zwrot z inwestycji i w związku z tym budżet powinien uwzględniać ten kanał w przyszłorocznych strategiach marketingowych.

6. Lepsze Chatboty

Chatboty były jednym z najgorętszych trendów marketingowych mijającego roku i wszystko wskazuje na to, że w kolejnym roku marki przeznaczą jeszcze więcej swoich pieniędzy na wdrażanie właśnie tej technologii. 

Mnóstwo firm korzysta z botów przy komunikacji w mediach społecznościowych i na swoich stronach internetowych, ale nie optymalizuje ich prawidłowo, marnując potencjał tego wartościowego narzędzia.

Poprawnie skonfigurowane chatboty mogą znacząco odciążać pracowników firm, które często komunikują się z użytkownikami. Warto jednocześnie pamiętać, że żadna nowoczesna technologia nie jest w stanie dorównać profesjonalnym działom obsługi klienta.

Problem z większością chatbotów polega na tym, że nie oferują one odpowiednich odpowiedzi. Wiele chatbotów domyślnie nie zapewnia niezawodnych rozwiązań dla odwiedzających witrynę, a jak dobrze wiadomo, kiedy ludzie nie mogą szybko uzyskać odpowiedzi, są bardziej skłonni do odejścia.

Na szczęście chatboty z miesiąca na miesiąc są udoskonalane, a „karmienie” ich odpowiednimi informacjami nadaje im bardziej ludzkiego charakteru, dzięki czemu stają się bardziej empatyczne i gromadzą najbardziej kluczowe dane już w pierwszych etapach konwersacji.

Co się nie zmieni?

W 2020 z pewnością nie zmieni się (i słusznie) punkt wyjścia w budowaniu strategii biznesu. Każda firma zastanawiająca się nad modernizacją swojego marketingu powinna bardzo dobrze wiedzieć kto jest odbiorcą docelowym i jakie są jego potrzeby. Rozpoczęcie przygody z najnowocześniejszymi narzędziami marketingu online bez przemyślanej strategii może okazać się strzałem w stopę i przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Tym samym, jeżeli firmie brakuje kompetencji w danym obszarze digital marketingu, warto skorzystać np. z fachowej pomocy wyspecjalizowanej agencji lub konsultanta. 

Menu