SEO

Skąd brać pomysły na content? Oto 9 sposobów.

Każdy, kto choć czasami zajmuje się pracą kreatywną wie, że na wenę można czekać długo. Prawda jest taka, że wena nie przychodzi sama. Twórczość trzeba w sobie obudzić, bo im więcej tworzymy, tym kreatywność lepiej pracuje, napędzając się do dalszej pracy jak perpetuum mobile. Ale co zrobić, gdy nie wiadomo jak zacząć? Wyruszyć na poszukiwania pomysłu na content!

1. Zapisuj każdy pomysł

Noś przy sobie notes lub rób notatki w telefonie. Gdy tylko wpadniesz na ciekawy pomysł, od razu go zapisz. Jeśli tego nie zrobisz, masz gwarancję, że zapomnisz o nim na zawsze. Ważne, aby notować wszystko — nawet z pozornie banalnych czy bezsensownych sugestii może urodzić się coś wartościowego. Z czasem stworzysz bazę zagadnień, które będą doskonałym punktem wyjścia do tworzenia tematów artykułów czy postów.

2. Wymyślaj tematy z wyprzedzeniem

Wygospodaruj 30 minut tygodniowo na wymyślanie tematów. Możesz zrobić burzę mózgów w towarzystwie współpracowników, robić research w sieci lub dać się ponieść wyobraźni. W ten sposób zawsze wpadnie Ci do głowy przynajmniej kilka pomysłów, które będziesz mógł wykorzystać w przyszłości.

3. Zajrzyj do konkurencji

Inspirowanie się twórczością innych nie jest niczym złym, o ile robisz to dobrze. Dla jasności — plagiat i kopiowanie cudzych treści wychodzi daleko poza ramy inspirowania się. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by w momencie twórczego kryzysu zajrzeć na stronę czy profile konkurencji.

Jak czerpać z contentu innych firm etycznie, legalnie i w oryginalny sposób?

  • Znajdź artykuł na interesujący temat i zobacz, jaki jego aspekt nie został poruszony — to przestrzeń, którą możesz wykorzystać
  • Zobacz, z jakiego punktu widzenia autor omawia wybrany temat i przyjmij inną perspektywę
  • Wybierz jeden wątek z całego tematu i postaraj się go zgłębić
  • Sprawdź stare posty oraz artykuły — może w opisanym temacie coś się zmieniło i warto pokazać aktualną sytuację

4. Portale tematyczne powiązane z Twoją branżą

Inspiracji możesz poszukać również w portalach branżowych. Wyjdź poza schemat i zastanów się, gdzie można zajrzeć. Przykładowo, jeśli prowadzisz firmę rekrutacyjną, w grę wchodzi o wiele więcej niż tylko serwisy poświęcone HR. Możesz poszukać informacji o wpływie sportu na zdrowie pracowników biurowych — bo pewnie obserwują Cię potencjalni użytkownicy programu Multisport — lub zrobić porównanie prywatnej i publicznej ochrony zdrowia, jeśli Twoi klienci oferują pracownikom dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne.

W portalach branżowych można znaleźć również analizy, raporty i badania, na podstawie których można stworzyć niezwykle ciekawy, oryginalny content. Odbiorcy lubią ciekawostki, infografiki i wykresy, czyli dane przedstawione w atrakcyjny sposób.

Jeśli jesteś ekspertem w danej dziedzinie, możesz także pokusić się także o interpretację wspomnianych badań lub przedstawić swoje przewidywania na przyszłość poruszanego tematu.

5. Google Trends oraz podpowiedzi wyszukiwarki

Google Trends to serwis, którego zadaniem jest udostępnianie informacji na temat zapytań kierowanych do wyszukiwarki. Google Trends pozwala poznać tematy, które zyskują popularność, porównać wyniki dla kilku tematów, a także dowiedzieć się m.in. w jakim rejonie konkretne frazy są najchętniej wyszukiwane i jaka jest liczba zapytań kierowanych do Google.

To doskonałe narzędzie do sprawdzania, czym w danej chwili żyje Internet, a więc i do znajdywania tematów, których szukają Internauci. Nie zawsze będą pasować do Twojej branży, jednak przy odrobinie wysiłku i kreatywności część z nich uda się zgrabnie wpleść w komunikację.

Przykłady zastosowania Google Trends

Podpowiedzi wyszukiwarki, czyli autouzupełnianie, to tekst, który widzisz w propozycjach, gdy zaczniesz wpisywać w okno wyszukiwania wybraną frazę. Hasła, które podpowiada Google, wybierane są na podstawie Twoich poprzednich wyszukań, wysyłanych przez innych internautów czy popularności konkretnych haseł. To cenna podpowiedź na temat tego, czego Twoi odbiorcy szukają w sieci. Możesz sprawić, że znajdą to u Ciebie.

Podpowiedzi nie zawsze będą przydatne, ale warto próbować

6. Answer the public

Answer the public to skarbnica pomysłów na content o dowolnej tematyce. Narzędzie dostarcza bowiem frazy długiego ogona powiązane z podanym przez użytkownika hasłem. Frazy dzielą się na pytania, przyimki, porównania oraz inne powiązane, których nie da się przypisać do żadnego z trzech wymienionych typów. Przykładowo, jeśli chcesz napisać o ekspresie do kawy, aplikacja zwróci wyniki takie, jak:

  • Gdzie postawić ekspres do kawy?
  • Kiedy wynaleziono ekspres do kawy?
  • Kto naprawia ekspresy do kawy?
  • Ekspres do kawy bez kapsułek
  • Ekspres do kawy bez czyszczenia
  • Ekspres do kawy dla gastronomii
  • I wiele, wiele innych

Z otrzymanej bazy niemal zawsze można wybrać przynajmniej kilka podpowiedzi, które mogą być początkiem wartościowego, interesującego contentu.

Co można napisać o ekspresie do kawy?

7. Spójrz w kalendarz

Jaki sezon panuje w danej chwili? Czy zbliżają się święta — nawet nietypowe, uroczystości, rocznice, wolne dni? Niemal codziennie obchodzimy jakiś dzień, a wiele z nich można śmiało wykorzystać w komunikacji. Ważne jednak, by nie przesadzić — nie chcesz przecież, aby Twój fanpage stał się kalendarzem dziwnych świąt.

Inspiracji można szukać w kalendarzu; źródło: kalbi.pl

8. Posłuchaj klientów

Jeśli brakuje Ci pomysłów na posty czy wpis na blog, przejrzyj opinie o swojej firmie, recenzje produktów i wyniki ankiet konsumenckich. Posłuchaj, co Twoi klienci mają do powiedzenia. Z czym się zmagają? Jakie problemy pomógł im rozwiązać Twój produkt? Czego szukają i potrzebują? Co oceniają lepiej niż u Twoich konkurentów? Wykorzystaj insighty konsumenckie, aby pomóc Twoim klientom oraz budować wizerunek odpowiedzialnego, profesjonalnego biznesu.

9. Zrób case study

Jeśli prowadzisz firmę, z pewnością masz się czym pochwalić. Choć case study niekoniecznie musi opowiadać historię sukcesu. Co nadaje się na temat studium przypadku? Np.:

  • Samo założenie firmy — np. Jak rzuciłem etat i zacząłem biznes
  • Wyjście z kryzysu
  • Pomoc w rozwiązaniu konkretnego problemu
  • Skuteczność Twoich usług/ produktów
  • Rozwój firmy
  • Skuteczna kampania marketingowa
  • Nieskuteczna kampania marketingowa i analiza popełnionych błędów

Gdy już znajdziesz metody, które u Ciebie sprawdzają się najefektywniej, pamiętaj, aby nie kręcić się stale wokół jednego typu contentu. Nikt nie będzie chciał czytać 10 case study z rzędu — nawet jeśli będą arcyciekawe. Ważne jest także dostosowanie języka i poziomu trudności komunikatu do grupy docelowej, poprawność językowa, dystrybucja publikacji oraz ich skuteczna reklama. Jeśli nie jesteś pewien, jak to wszystko zorganizować — skontaktuj się z nami. 

Menu