SEO

SEO 2021/2022. Na co zwrócić uwagę?

Zmienia się rzeczywistość, w której żyjemy, zmieniają się również trendy w pozycjonowaniu stron internetowych. Na które z nich warto zwrócić uwagę już teraz? Które doczekają się kontynuacji w 2022 roku? Z jakimi nowymi wyzwaniami będą musieli mierzyć się eksperci od optymalizacji? Sprawdź nasz autorski przegląd najważniejszych trendów SEO 2021/2022!

Pozycjonowanie stron w 2022

Rok 2022 zbliża się wielkimi krokami. I choć na podsumowanie mijających 12 miesięcy przyjdzie jeszcze czas, warto już dziś dokładnie przyjrzeć się głównym trendom i kierunkom rozwoju branży SEO w nadchodzącym roku. Wszytko po to, by nie dać się zaskoczyć, nie pozostawać w tyle i zachować konkurencyjność, wyrażaną poprzez wysoką pozycję strony www w wynikach wyszukiwania. Poniżej nasza subiektywna lista zagadnień, które – zgodnie z prognozami wybranych ekspertów – zdominują marketing w wyszukiwarkach internetowych w przyszłym roku. Część z nich uwzględniana jest przy tworzeniu strategii pozycjonowania już teraz.

  1. E-A-T, czyli jakość treści przede wszystkim
  2. Rosnące znaczenie wyszukiwania głosowego
  3. Wzrost znaczenia wideo marketingu w SEO
  4. Optymalizacja wydajności witryny
  5. SXO, czyli SEO + UX
  6. Dalszy nacisk na mobile-friendly
  7. Jeszcze więcej analityki

E-A-T, czyli jakość treści przede wszystkim

Aktualizacje algorytmu coraz bardziej akcentują rolę jakości treści w procesie budowania widoczności strony internetowej w Google. Twórcy wyszukiwarki odwołują się do zasady E-A-T, czyli:

  • Expertise – wiedza i merytoryka,
  • Authority – budowa autorytetu marki,
  • Trust – wiarygodność publikowanych treści.

Powyższy schemat pozwala ocenić, czy dana witryna prezentuje treści nie tylko unikalne i zgodne ze standardami SEO, ale przede wszystkim – przydatne użytkownikom. Sam content to za mało! Liczy się to, by był on wysokiej jakości i niósł wartość dodaną w postaci wartościowego, eksperckiego przekazu.

Rosnące znaczenie wyszukiwania głosowego

Asystent Google, Alexa czy Siri to technologie, z których użytkownicy korzystają coraz częściej. Dlatego nie może dziwić fakt, że również wyszukiwanie głosowe staje się standardem. Czym taki sposób korzystania z wyszukiwarek może zaskoczyć specjalistów SEO? Przede wszystkim długością zapytań głosowych. Przy pisaniu naturalna jest tendencja do skracania wyrażeń, co widać na poniższym przykładzie.

  • Wyszukiwanie głosowe: „Jak webmaster może zablokować dostęp do archiwizowania strony przez wayback machine”.
  • Wpisana fraza: „blokada dostępu wayback machine”.

Choć oba zapytania dotyczą kwestii dostępu Wayback Machine, to tak naprawdę dwa różne wyrażenia. Wzrost długości zapytań lub pełno zdaniowe zapytania można obserwować na choćby w Google Serach Console (które na dzień pisania artykułu ma problemy z prezentacją nowych danych).

Warto już teraz mieć na uwadze, że na krótkie i sprecyzowane zapytania trzeba przygotować odpowiedzi w już istniejących treściach lub stworzyć nowe strony.

Wzrost znaczenia wideo marketingu

To, że wideo jest ważnym narzędziem content marketingu, nie dziwi już chyba nikogo. Jednak jego znaczenie pod kątem SEO dostrzegane jest stosunkowo od niedawna. Kluczowym czynnikiem, wspierającym budowanie widoczności dzięki nagraniom, jest wysoki stopień zaangażowania użytkowników, gdy na naszej stronie osadzimy video. Warto korzystać również z niskiego współczynnika odrzuceń, który pozwala potencjalnie poprawić pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania.

Ważne, by publikowane na stronie filmy precyzyjnie odpowiadały na zapytania internautów. Wówczas wyszukiwarka będzie je faworyzować w wynikach.

Optymalizacja wydajności witryny

Wprowadzenie przez Google w 2021 roku tzw. wskaźników Core Web Vitals jako decydujących o pozycji w rankingu, wymusza na twórcach stron i specjalistach SEO jeszcze większe skupienie się na kilku kluczowych parametrach witryny. Są to:

  • szybkość ładowania,
  • wersja mobilna,
  • SSL i bezpieczeństwo,
  • UX,
  • czytelny i stabilny layout.

Słowem: najważniejsze jest to, co decyduje o wydajności i użyteczności serwisu. Zwiększenie roli, jaką te aspekty odgrywają w pozycjonowaniu, to znak, że Google promuje serwisy przyjazne dla użytkowników – wyznacza kierunek rozwoju, zapobiega zagrożeniem i dba o jakość wyników. Nie pozostaje więc nic innego, jak optymalizacja witryny do powyższych wymagań.

SXO, czyli SEO + UX

Kolejnym trendem, który zyskuje na znaczeniu, jest z pewnością SXO, czyli połączenie UX i SEO. Stawianie na doświadczenie użytkownika wiąże się ze wcześniejszym kryterium użyteczności domeny. Ma być ona nie tylko odpowiednio widoczna, ale przede wszystkim – dostępna, czytelna i łatwa w obsłudze.

SXO to więcej niż SEO. Skupia się na tym, by użytkownik, który znajdzie stronę w wyszukiwarce, nie miał trudności z pełnym wykorzystaniem jej zasobów. Strona powinna odpowiadać intencji użytkownika i dostarczać oczekiwany content.

Dalszy nacisk na mobile-friendly

Trend dotyczący większej ilości ruchu internetowego z urządzeń mobilnych po raz pierwszy pojawił się w 2016 roku. Od tego czasu sukcesywnie zwiększa się przewaga mobile nad desktopem, co znajduje odzwierciedlenie również w wytycznych SEO dla webmasterów. W czasach Responsive Web Designu posiadanie wersji na telefon to praktycznie obowiązek każdego właściciela strony www. Zwłaszcza że od lipca 2019 Google przy tworzeniu rankingów domyślnie indeksuje właśnie wersje mobilne witryn!

Aktualizacje, chociażby Core Web Vitals, to kolejny sygnał, że strona zwłaszcza na urządzeniach mobilnych powinna szybko się ładować i być interaktywna, nie powinno dochodzić do przesunięć elementów ekranu oraz innych utrudnień.

Jeszcze więcej analityki

Coraz więcej czasu poświęcamy na zbieranie i analizę danych. Google Search Console, Google Analytics, bądź narzędzia takie jak Keyword Hero, ahrefs, SEMrush, Woopra, HotJar dostarczają nam wartościowych danych, nie tylko na temat efektów pozycjonowania, ale wskazują potrzebę dalszych prac nad interfejsem i optymalizacją konwersji.

Dane pozwalają budować dokładniejsze i skuteczniejsze scenariusze kampanii marketingowych. Współczesna analityka internetowa w coraz większym stopniu ukierunkowana jest nie na sesje, ale na konwersje użytkowników, co umożliwia maksymalne dopasowanie strategii SEO do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa.

Skuteczne SEO w 2022 – nie ma się czego bać!

Jak widać, zdecydowana większość wyzwań, które czekają na branżę SEO w 2022 roku, to zmiany, z którymi specjaliści od pozycjonowania mogą się oswajać już od pewnego czasu. Trudno spodziewać się czynników, które mogłyby stanowić poważne zaskoczenie. Jeśli mimo to potrzebujesz wsparcia ekspertów lub zależy Ci na kompleksowej analizie Twojej strony pod kątem SEO, sprawdź naszą ofertę!

(tekst powstał we współpracy z partnerem agencji White Anchor – Grupą TENSE)

Write us




    Menu