Social media

Konkurs na Facebooku – jak zrobić to dobrze?

Marki chętnie wykorzystują konkursy na Facebooku, aby zwiększyć zaangażowanie społeczności. Jednak dobrze zorganizowany konkurs powinien służyć czemuś więcej niż chwilowemu zainteresowaniu odbiorców i rozdaniu nagród.

Jak zorganizować konkurs na Facebooku, który przyniesie wymierne korzyści? Jakie zabiegi stosować i jakich działań unikać? Zaraz wszystkiego się dowiesz.

Jak zorganizować konkurs?

Nie będę rozpisywać się o tym, że konkurs powinien być zgodny z obowiązującym prawem oraz regulaminem Facebooka. Temat ten był wielokrotnie poruszany na blogach agencji i znanych marketingowych specjalistów, regularnie przewija się też na grupach poświęconych social mediom. Omówię za to inne, rzadziej poruszane dobre praktyki.

Ciekawe, angażujące zadanie

Wymyśl konkurs, w którym chce się brać udział. Pomysłowe i nieszablonowe zadania, które nie wymagają zbyt dużego zaangażowania to najlepszy wybór. Zapewniają dobrą zabawę, jednak nie zniechęcają zbyt wysokim poziomem trudności. Przykładem może być uzupełnianie dymków dialogowych dodanych do zdjęcia lub publikacja ostatniego zdjęcia z galerii w telefonie z kreatywnym komentarzem.

Efekty, które będziesz mógł wykorzystać

Wybierz takie zadanie konkursowe, którego rozwiązania będziesz mógł wykorzystać w dalszej komunikacji. Mogą to być zdjęcia z produktem, hasła reklamowe, pomysł na etykietę czy nazwę nowej kolekcji. Pamiętaj o stosownym zapisie w regulaminie, który umożliwi Ci korzystanie z twórczości uczestników zgodnie z prawem.

Przejrzysty regulamin

Po pierwsze upewnij się, że masz regulamin. Po drugie sprawdź, czy zawiera wszystkie niezbędne elementy oraz jest zrozumiały dla odbiorców. Bezpłatne szablony regulaminów można znaleźć w sieci i zaadaptować do własnych potrzeb. Przed publikacją zawsze warto skonsultować gotowy dokument z prawnikiem, aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności.

Atrakcyjne nagrody

Atrakcyjne nagrody to gwarancja dużego zaangażowania. Przy czym atrakcyjne nie musi oznaczać drogie. Dobór nagród w dużej mierze zależy od Twojej branży i charakteru konkursu, jednak istnieją także dość uniwersalne rozwiązania. Są to np.:

  • Bony podarunkowe do drogerii, sklepów odzieżowych czy sportowych lub Twojego własnego e-commerce
  • Gadżety firmowe, o ile są nietypowe i naprawdę przydatne. Kubek i długopis raczej nie przyciągnie tłumów, ale np. bidon, ekologiczne woreczki na zakupy i komplet bambusowych sztućców z logo firmy już tak!
  • Bezpłatne konsultacje z ekspertem z Twojej firmy

Cel konkursu

Pamiętaj, że konkurs nie służy do tego, żebyś wydał pieniądze na nagrody i rozdał je kilku osobom. To narzędzie marketingowe, które ma pomóc Ci w osiągnięciu zdefiniowanego celu. Może być elementem szerszych działań lub jednorazową akcją z szybkim efektem. Jaki mogą być cele konkursu?

  • Pozyskanie contentu
  • Zwiększenie rozpoznawalności marki
  • Zaangażowanie społeczności
  • Pozbycie się produktów zalegających w magazynie
  • Zebranie leadów
  • Zebranie opinii na interesujący Cię temat

Jak nie organizować konkursu?

Skoro mamy dobre praktyki, muszą być także te złe. Czego nie robić, jeśli chcesz, by Twój konkurs nie skończył się spektakularną klapą?

Nie wymagaj zbyt wiele

Wysoki próg wejścia potrafi zabić w zarodku niejeden konkurs. Nawet jeśli nagrody są stosunkowo atrakcyjne, wieloetapowe czy trudne konkursy przyciągają zdecydowanie mniej uczestników. 

Jeśli zadanie konkursowe to np. napisanie opowiadanie, których zbiór chcesz później wydać i na nich zarabiać — bo to Twój cel biznesowy, a nagroda jest adekwatna do włożonej pracy — ma to uzasadnienie. Jeśli jednak chcesz rozdać kilka paczek gadżetów, a wymagasz nakręcenia filmu, o satysfakcjonującej jakości zgłoszenia będzie trudno.

Nie ignoruj przepisów

Każdy konkurs, którego laureaci wybierani są na drodze losowania, podlega pod ustawę o grach hazardowych. Nie oznacza to, że nie możesz takiego konkursu zorganizować. Możesz, jednak liczy się do z dodatkowymi formalnościami, jak pozyskanie zgody Dyrektora Izby Celnej, uiszczenie opłaty czy obowiązkowe szkolenie dla osoby nadzorującej konkurs. Niezastosowanie się do przepisów może skutkować karą finansową w wysokości nawet 200 tys. złotych.

Sam Facebook również ma swój regulamin, w którym zabrania wymagania od uczestników takich aktywności, jak np. udostępnienie posta czy oznaczania znajomych. Łamiąc zasady, trzeba liczyć się z ryzykiem zablokowanie lub usunięcia fanpage’a.

Nie rezygnuj z płatnej promocji

Nawet jeśli nagrody są atrakcyjne, zadanie łatwe, a liczba obserwujących fanpage spora, może się okazać, że zainteresowanie jest znikome. Niestety organiczny zasięg postów jest bardzo ograniczony, dlatego nawet posty z potencjałem na viral należy wspierać płatną promocją.

Facebook Ads pozwolą Ci wybrać, do jakich osób dotrze informacja o Twojej akcji. Będziesz mógł zdecydować m.in. o wieku i miejscu zamieszkania odbiorców, ich stanie cywilnym, zainteresowaniach czy pracy. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zrealizować wybrane cele.

Przykłady, na których warto się wzorować

Konkurs marki Recovet, w której do wygrania były legowiska dla psów, w ciągu 2 tygodni zebrał ponad 600 komentarzy ze zgłoszeniami. Zadanie konkursowe polegało na wrzuceniu zdjęcia śpiącego pupila, na co uczestnicy zareagowali z dużym entuzjazmem. Wykorzystano tutaj skłonność miłośników zwierząt do dzielenia się historiami i zdjęciami swoich podopiecznych — wszyscy dobrze wiemy, że bardzo chętnie robią to nawet bez obietnicy nagrody.

Konkurs na fanpage’u Wafelków Góralki wykorzystał powrót do szkoły, aby zebrać content w formie atrakcyjnych zdjęć, które zostały później wykorzystane w komunikacji. Dodatkową zachętą było zaproponowanie nagrody zarówno dla ucznia — farby wafelki, jaki i dla jego mamy — modna torebka.

Schogetten Polska prosił natomiast o wymyślenie nowego smaku czekoladek. Czyżby marka szukała inspiracji dla nowych produktów? Czas pokaże.

Masz ochotę zorganizować konkurs na swoim fanpage’u, ale nie masz sprecyzowanego pomysłu? A może nie masz czasu zajmować się mediami społecznościowymi swojej firmy lub szukasz kogoś, kto naprowadzi je na właściwe tory? Skontaktuj się z nami — pomożemy!

Menu