Biznes

Jak przeprowadzić analizę konkurencji?

Analiza pozwala zdefiniować i monitorować konkurentów (tak rzeczywistych, jak potencjalnych) naszego biznesu. Pomaga poznać ich strategie i cele, przewidzieć plany, zauważyć i wykorzystać słabe i mocne strony. Co za tym idzie, łatwiej nam stworzyć dobrej jakości produkt, a później z sukcesem utrzymać go na rynku.

Poziom analizy

Zanim przystąpimy do śledzenia poczynań konkurentów, należy zdefiniować poziom analizy. Philip Kotler – guru ekonomii i marketingu – wyróżnia konkurencję w obszarze:

  • marki – firmy oferujące podobny produkt, tym samym klientom, w zbliżonej cenie (np. Coca-Cola i Pepsi)
  • gałęzi – firmy oferujące podobny produkt bez względu na podobieństwo w innych obszarach (np. markowe i tanie perfumy)
  • formy produktu – firmy oferujące różne produkty służące temu samemu celowi (np. sprzęt do różnych dyscyplin sportu)
  • oraz konkurencję ogólną – firmy konkurujące o tę samą część siły nabywczej konsumentów

Gdy wybierzemy już konkretny zakres, dużo łatwiej będzie odszukać firmy stanowiące rzeczywistą konkurencję.

Analiza produktu lub usługi

Gdy już dowiemy się, z kim walczymy o klientów, trzeba dobrze przyjrzeć się ofercie konkurencyjnych przedsiębiorstw. Wnikliwa analiza produktu lub usługi pozwoli dostrzec cechy, które przekonują konsumentów do zakupu. A stąd już tylko krok do ulepszenia własnej oferty.

Na co zwrócić uwagę analizując produkt?

  • cena końcowa
  • korzyści z produktu dla konsumenta
  • bonusy (np. support, darmowa wysyłka)
  • szacunkowy koszt wykonania
  • wygląd, design, opakowanie
  • USP (unique selling proposition)

Analiza SEO

Śledzenie poczynań konkurencji w zakresie pozycjonowania może przysporzyć wiele korzyści. Znając taktykę SEO (lub przynajmniej jej zarys) innych firm, łatwiej jest optymalizować własne działania. Pomoże w tym narzędzie SEMrush, które dogłębnie przeanalizuje wybraną domenę. Ustali m.in.:

  • najbardziej efektywne frazy kluczowe
  • Płatne i organiczne frazy kluczowe
  • linki kierujące do strony

Taka wiedza może pomóc w skuteczniejszym budowaniu linków oraz lepszym doborze fraz kluczowych (w tym fraz typu long tail), a po dłuższej obserwacji – nawet w przewidywaniu dalszych działań konkurentów.

Analiza wzmianek w sieci

Dawniej ciekawostka, teraz konieczność. Monitoring wzmianek w Internecie pozwala znaleźć opinie i insighty, do których nie dotarlibyśmy w żaden inny sposób. Bolączką przedsiębiorców jest fakt, że internauci dużo chętniej dzielą się negatywnymi opiniami na temat produktów, pozytywne zostawiając dla siebie. Łatwo jednak obrócić ten trend na swoją korzyść i dowiedzieć się, w jaki sposób… narzekają na konkurencję i uniknąć wielu błędów.

Na rynku jest wiele skutecznych narzędzi, jak np.:

Analiza kampanii reklamowych

Facebook udostępnił niedawno bardzo przydatną w analizie konkurencji opcję, jaką jest dostęp do aktywnych reklam wyświetlanych przez fanpage’e. Aby zobaczyć, jakie działania reklamowe na Facebooku prowadzi w danej chwili wybrana firma, wystarczy wybrać z menu po lewej stronie zakładkę Informacje i reklamy. Żeby nie było zbyt różowo, osoby trzecie nie mają wglądu do szczegółowych danych, więc nie dowiemy się o grupie docelowej, budżecie czy czasie trwania reklamy. Jednak sama wiedza o tym, które oferty są mocniej promowane niż inne, może pomóc wyciągnąć wartościowe wnioski.

Analiza konkurencji jest niezbędnym narzędziem dla każdego przedsiębiorcy, który nie chce działać w ciemno. Precyzyjne określenie wad i zalet konkurentów, ich przewag i niedociągnięć pozwala dopracować własną ofertę tak, aby zawsze być o krok przed innymi.

Menu