Facebook ads

Jak promować lokalną firmę za pomocą Facebook Ads?

Wiele firm swoje płatne działania reklamowe na Facebooku ogranicza do postów sponsorowanych kupowanych za pomocą uproszczonej opcji „Promuj post”. Tymczasem reklamowy ekosystem Facebook Ads oferuje znacznie więcej możliwości. Co powiesz na reklamę wyświetlająca się na telefonach komórkowych osobom znajdującym się w promieniu 3km od lokalu? To jak najbardziej możliwe! Specjalnie dla firm lokalnych przygotowaliśmy przewodnik krok po kroku, który umożliwia prowadzenie bardziej zaawansowanych kampanii reklamowych bez pomocy agencji lub specjalisty-freelancera.

Zakładanie i konfiguracja konta reklamowego na Facebooku

Jeżeli już próbowałeś swoich sił w płatnych kampaniach lub po prostu masz założone konto reklamowe, możesz tę część artykułu spokojnie pominąć. Jeśli natomiast chcesz dopiero zacząć samodzielnie reklamować swoją firmę, dowiesz się teraz, jak krok po kroku skonfigurować konto reklamowe.

Opcja A: Konfigurowanie konta reklamowego na Facebooku bez Business Managera

Z każdym profilem prywatnym na Facebooku powiązane jest konto reklamowe, które wystarczy skonfigurować. Aby to zrobić, należy rozwinąć menu Facebooka (prawy górny róg) i wybrać opcję „Reklama na Facebooku”. Alternatywnie możesz w tym miejscu widzieć pozycję „Zarządzanie reklamami”, jeżeli wcześniej już założyłeś konto reklamowe, ale np. nigdy z niego nie korzystałeś lub ograniczyłeś się do opcji “Promuj post”.

Menu Facebooka

Następnie należy skonfigurować konto reklamowe. To banalnie proste – zostaniesz przekierowany do ekranu facebook.com/business i automatycznie powinno wyświetlić ci się okno służące założeniu konta reklamowego. Bardzo ważne jest, aby konto miało ustawione odpowiednią walutę oraz strefę czasową, jako że raz ustawionych parametrów nie da się potem zmienić. Dlatego o ile nie mieszkasz np. w Los Angeles i nie chcesz rozliczać się w dolarach, dopilnuj by podczas konfiguracji ustawiona została strefa czasowa Warszawy i Złoty polski jako waluta rozliczeniowa.

Podczas zakładania konta należy również podpiąć źródło płatności – może być to dowolna karta kredytowa lub debetowa z możliwością dokonywania płatności w internecie. Po przejściu tych kroków konto reklamowe będzie już aktywne. W sekcji „Ustawienia konta reklamowego” wpisz dane swojej firmy, które widoczne będą później na fakturach generowanych przez Facebooka. WAŻNE: zakup powierzchni reklamowej na Facebooku to tzw. import usług, jako że europejska siedziba portalu znajduje się w Irlandii. Musisz więc zwrócić uwagę na kwestię VAT UE. Przed rozpoczęciem promocji skonsultuj to zagadnienie ze swoją księgowością.

Ekran menu w Menedżerze Reklam Facebooka

Opcja B: Konfigurowanie konta reklamowego na Facebooku z użyciem Business Managera

Specjalnie dla firm Facebook przygotował dedykowane narzędzie zwane Menedżerem Firmy (Business Manager), za pomocą którego w łatwy sposób przedsiębiorstwo może zarządzać swoimi zasobami, takimi jak profil firmowy, konto reklamowe, piksel Facebooka czy katalog produktów. Menedżer Firmy umożliwia także powiązanie firmy zewnętrznej jako partnera i proste udostępnianie mu swoich zasobów – to znakomite rozwiązanie dla wszystkich firm korzystających z usług agencji reklamowych bądź specjalistów-freelancerów. Sugerujemy korzystanie właśnie z tego rozwiązania – na początku co prawda trzeba poświęcić nieco więcej czasu na założenie i konfigurację Menedżera Firmy, lecz kiedy tylko przez to przebrniesz, zarządzanie firmowymi zasobami i współpraca z agencją reklamową jest dużo łatwiejsza. O tym, jak założyć Menedżera Firmy dowiesz się z oficjalnego centrum pomocy dla firm.

Jak promować lokalną firmę za pomocą Facebook Ads

Konto reklamowe założone i skonfigurowane? Czas zacząć przygodę z reklamą na Facebooku! Po zalogowaniu na konto reklamowe zobaczysz panel główny zarządzania kampaniami. To właśnie tutaj rozpoczynamy wdrażanie kampanii reklamowych od A do Z. Stworzenie kampanii reklamowej na Facebooku wiąże się z przejściem kilku kroków, z czego pierwszym jest określenie celu, jaki realizować ma kampania.

Ekran główny Menedżera Reklam

Krok 1 Wybór celu

Po kliknięciu zielonego przycisku „+Utwórz” ukaże ci się lista celów reklamowych, których wybór jest jedną z najważniejszych informacji, jakie przekażesz Facebookowi. Określenie celu ma bowiem wpływ na optymalizację przez algorytmy odpowiadające za możliwie jak najkorzystniejsze dla ciebie wyświetlanie reklam. Każdy cel posiada swoją charakterystykę i jego prawidłowy wybór jest jednym z podstawowych elementów mających wpływ na skuteczność kampanii. Jako, że zależy nam na promowaniu lokalnej firmy, skupmy się na celach, które rekomenduje sam Facebook: Zasięg lub Ruch w firmie.

Wybór celu kampanii Facebook Ads

Cel reklamowy Zasięg jest najlepszym wyborem dla wszystkich firm, które posiadają jedną fizyczną lokalizację. Z kolei cel „Ruch w firmie” to doskonała opcja dla firm działających w wielu lokalizacjach – np. sieciowych restauracji, kawiarni, warsztatów bądź butików odzieżowych. Uruchomienie celu „Ruch w firmie” wymaga dodatkowej konfiguracji – w Menedżerze Firmy trzeba dodać adresy wszystkich lokalizacji.

Tak cel Zasięg jak i Ruch w firmie pozwalają na wyświetlanie reklam w promieniu od 1 km do 80 km od wskazanego miejsca. Algorytm Facebooka spośród osób znajdujących się w danej odległości oraz spełniających dodatkowe określone przez ciebie kryteria (np. wiek), optymalizuje wyświetlanie reklam w taki sposób, by zachęcić możliwie jak najwięcej osób do wizyty w lokalu. Skupi się on więc przede wszystkim na urządzeniach mobilnych i starać się będzie dotrzeć do tych osób, które w danej chwili są w pobliżu i akurat korzystają ze swojego telefonu komórkowego. Brzmi nieźle, prawda? I tak właśnie jest. Niemniej, na skuteczność kampanii oczywiście składa się wiele różnych czynników – wybór odpowiedniego celu jest dopiero pierwszym, choć oczywiście bardzo ważnym krokiem.

Krok 2 Targetowanie

Po wyborze celu „Zasięg” kliknij przycisk „Kontynuuj”, nie decyduj się na test A/B ani optymalizację budżetu kampanii (zostaw to zaawansowanym reklamodawcom) i wybierz „Dalej”.

W ten sposób znajdziesz się w kolejnym etapie wdrażania kampanii reklamowej na Facebooku – tworzenia zestawu reklam. W tym kroku określisz targetowanie zestawu, czyli wskażesz, do kogo chcesz dotrzeć ze swoim komunikatem. Dla lepszego porządku możesz każdy zestaw reklam nazwać, na przykład „Wszyscy w promieniu 5km od lokalu 18-45”. Masz tutaj pełną dowolność, nazwa zestawu reklam ma po prostu służyć wygodnemu poruszaniu się po kampaniach.

Następnie wybierz profil, który będzie podmiotem reklamującym. Jeżeli masz tylko jeden fanpage, sytuacja jest jasna. Jeżeli masz ich kilka, należy zwrócić uwagę, by z listy wybrać ten, który ma być reklamowany.

Budżet zestawu reklam

W sekcji „Budżet i harmonogram” możesz wybrać metodę budżetowania kampanii – dzienną lub całkowitą. Budżet dzienny umożliwia kontrolę kwoty, którą zapłacisz Facebookowi w ciągu doby, z kolei budżet całkowity pozwala na określenie całej sumy, którą przeznaczysz na ten konkretny zestaw reklam. Ze względu na fakt, iż artykuł ten dedykowany jest mniej zaawansowanym reklamodawcom chcącym promować swój lokalny biznes, sugerujemy wybór budżetu całkowitego. Dzięki temu zyskasz pewność, że nie wydasz na kampanię więcej niż całkowita wprowadzona przez ciebie kwota, a także otrzymasz możliwość wyświetlania reklam według szczegółowego harmonogramu – na przykład tylko w godzinach i dniach otwarcia twojego lokalu.

Po określeniu budżetu i harmonogramu, po prawej stronie zobaczysz estymowane wyniki, które zmieniać się będą wraz z określaniem przez ciebie dodatkowych parametrów. To świetna wskazówka, która pozwoli ci ustawić targetowanie tak, by faktycznie wyświetlać się pożądanym odbiorcom. Śledź estymację wyników na bieżąco i staraj się, by określona przez ciebie grupa nie była zbyt wąska (poniżej 1000 odbiorców).

Parametry, które wprowadzisz w sekcji „Budżet i harmonogram” mieć będą wpływ na emisję twoich reklam. Zakup powierzchni reklamowej na Facebooku odbywa się w modelu aukcyjnym. Oznacza to, że decydując się na uruchomienie płatnej kampanii reklamowej dokonujesz licytacji, w której określona przez ciebie stawka dzienna przekładać się będzie na wyświetlenia reklamy. Jeżeli okaże się, że określony budżet dzienny będzie zbyt niski, twoje reklamy będą wyświetlały się bardzo rzadko lub nie wyświetlą się wcale. W takim wypadku zwiększ budżet dzienny. Możesz tego dokonać albo przeznaczając więcej pieniędzy na reklamę albo – w przypadku budżetu całkowitego – poprzez skrócenie harmonogramu np. z miesiąca do trzech tygodni.

Może również zdarzyć się, że twój budżet będzie dość wysoki, co spowoduje częste wyświetlanie reklam. W takim wypadku możesz ograniczyć emisję poprzez capping (o tym dowiesz się za chwilę) albo zmniejszenie budżetu dziennego. 

Określenie grupy odbiorców

UWAGA – ten krok jest niezwykle istotny. W sekcji „Grupa odbiorców” wskażesz bowiem, do kogo chcesz dotrzeć ze swoim komunikatem. Skuteczne określanie parametrów targetowania to prawdziwa sztuka, która stanowi zarówno wyzwanie, jak i pole do popisu dla wszystkich specjalistów profesjonalnie zajmujących się prowadzeniem kampanii reklamowych na Facebooku. Na szczęście, o ile nie zamierzasz zostać zawodowym media buyerem potrafiącym sprowadzić koszty kampanii do absurdalnie niskiego poziomu, wystarczy, że określisz kilka najważniejszych parametrów, a resztę zrobią za ciebie algorytmy Facebooka.

Lokalizacje

Tutaj możesz wskazać, czy chcesz dotrzeć do wszystkich osób, które mieszkają lub niedawno były we wskazanej przez ciebie lokalizacji lub też zawęzić wyświetlanie np. tylko do mieszkańców (osoby mieszkające w tej lokalizacji) lub tylko do turystów (osoby podróżujące w tej lokalizacji). Wszystko zależy od twojej wizji kampanii.

Ustaw również promień odległości od twojego lokalu, w którym wyświetlać się będzie twoja reklama. Decyzja należy do ciebie – na bieżąco monitoruj rozmiar grupy odbiorców wraz z poszerzaniem lub zawężaniem odległości. Zastanów się, czy chcesz dotrzeć np. do spacerujących w okolicy turystów (mniejszy promień), czy też do wszystkich, którzy wg ciebie mogliby chcieć do ciebie przyjść lub przyjechać (większy promień lub nawet całe miasto albo województwo – wówczas nie wskazujesz już promienia od twojego adresu, a wpisujesz po prostu nazwę miasta bądź regionu). Przy określaniu odległości jako punkt wyjściowy możesz wpisać adres lokalu lub – jeżeli tego adresu Facebook nie będzie w stanie „namierzyć” – wpisać pobliską ulicę/miejsce albo upuścić pinezkę na mapce.

Szczegółowe opcje targetowania

To wskazanie dodatkowych cech, jak np. zainteresowania odbiorców, stanowiska zawodowe i wiele innych możliwości. Jeżeli np. prowadzisz wegańską restaurację, możesz w tej sekcji wyszukać powiązane tematycznie zainteresowania. Parametrów jest od groma, spróbuj po prostu wpisać kilka kluczowych haseł pasujących do charakteru twojego lokalu oraz oferty i skorzystaj z podpowiedzi, które Facebook sam ci przedstawi. Dodatkowe parametry sprecyzują twoją grupę odbiorców, dlatego zwracaj cały czas uwagę na estymowane wyniki.

Umiejscowienia

Pozwalają one na wskazanie tzw. placementów w obrębie Facebooka, Instagrama oraz innych aplikacji i serwisów stanowiących część ekosystemu reklamowego Facebook Ads. Z racji faktu, iż wybrałeś cel „Zasięg” i chcesz dotrzeć do osób znajdujących się np. w promieniu 3 km od lokalu, algorytm najpewniej sam położy nacisk na urządzenia mobilne. Jeżeli jednak chcesz mieć w tej kwestii pełną kontrolę, możesz w tej sekcji wskazać konkretne umiejscowienia. Może chcesz wyświetlać reklamy np. tylko w Instagram stories lub Messengerze? Decyzja należy do ciebie. Jeżeli natomiast nie wiesz, które umiejscowienia wybrać, zdaj się na Facebooka i pozostaw opcję „Automatyczne umiejscowienia”.

Optymalizacja i wyświetlanie

To ostatni etap targetowania i tworzenia zestawu reklam. W tej sekcji możesz zastosować tzw. capping, czyli ograniczenie wyświetlania reklam np. do 2 razy w ciągu 1 dnia. Oznacza to, że każdego dnia pojedynczy użytkownik zobaczy twoją reklamę maksymalnie 2 razy. To doskonałe rozwiązanie, które pozwala nie wyświetlać odbiorcom naszych reklam zbyt często lub też wręcz przeciwnie – jeżeli chcesz, możesz wskazać, by Facebook starał się wyświetlać każdemu twoją reklamę jak najczęściej. Sugerujemy jednak zachować zdrową proporcję i raczej nie atakować odbiorców naszym komunikatem zbyt agresywnie. Ograniczenie wyświetlania reklam do np. 3 wyświetleń/1 dzień powinno spełnić swoją rolę.

Krok 3 Tworzenie reklamy

Mamy dla ciebie dobrą wiadomość – za tobą mniej więcej połowa sukcesu! Poprawny wybór celu oraz wskazanie grupy odbiorców to pierwsza połowa meczu. Reszta zależy od kreacji reklamowej, czyli de facto od twojej oferty i sposobu, w jaki ją zakomunikujesz. Czas więc dać upust swojej kreatywności i uruchomić pełnię biznesowego zmysłu.

Tożsamość

Jeżeli na etapie tworzenia zestawu reklam wybrałeś niewłaściwy podmiot publikujący (czyli fanpage), tutaj możesz dokonać zmiany. W sekcji „Tożsamość” wskazać możesz swoją stronę na Facebooku oraz profil na Instagramie, które będą niosły w świat twój reklamowy komunikat.

Utwórz reklamę

Obudź w sobie Dona Drapera! Dodaj atrakcyjny tekst reklamowy i zdjęcie, które wyświetlać się będą określonym wcześniej odbiorcom. Tworzenie kreacji jest niezwykle ważnym etapem wdrażania kampanii – im atrakcyjniejsze zdjęcie, tekst i oferta, tym większa szansa powodzenia. Zadbaj o to, by dodawane zdjęcia były estetyczne, a tekst na grafice nie przekraczał 20% jej powierzchni (proporcję tę możesz skontrolować za pomocą narzędzia Facebook Text Overlay, które znajdziesz tutaj). Dopilnuj również, by tekst reklamowy w jasny sposób informował o twojej ofercie i zapraszał do odwiedzin twojego lokalu.

Reklamę możesz stworzyć w tej sekcji od podstaw lub posłużyć się opublikowanym wcześniej na twoim profilu postem. Po prawej stronie zobaczysz podgląd reklamy w podziale na poszczególne umiejscowienia, co pomoże ci w dostosowaniu grafiki oraz tekstu. Możesz także stworzyć kilka wariantów reklam, spośród których Facebook automatycznie wybierze kreacje cieszące się największą uwagą odbiorców.

Zaznaczając opcję “Dodaj adres URL witryny” zyskasz dodatkowe możliwości w zakresie tworzenia kreacji reklamowej – przyciski Call to Action, czyli “wezwanie do działania”. Możesz wybierać spośród wielu różnych komunikatów, takich jak np. “Zarezerwuj teraz”, “Jak dojechać”, “Zobacz menu”, “Zadzwoń teraz” i wielu innych. Jeżeli twoja firma nie ma strony internetowej, w polu “Adres URL witryny internetowej” możesz wkleić np. link do…profilu na Facebooku.

Opublikuj

Kampania jest już prawie gotowa. Kiedy zakończysz tworzenie kreacji reklamowych, ostatnim krokiem jest opublikowanie zestawu reklam. Po dokonaniu tej czynności Facebook zweryfikuje zgodność twojej reklamy z regulaminem i rozpocznie emisję. Od tego momentu kampania jest już aktywna, zaś jej wyniki możesz na bieżąco monitorować w Menedżerze Reklam. Klienci powinni niebawem się zjawić!

Promowanie lokalnej firmy na Facebooku – przydatne wskazówki

  • Staraj się, aby proporcja tekstu na grafice reklamowej nie przekraczała 20% powierzchni obrazu
  • W zrozumiały sposób przekaż korzyści płynące z twojej oferty
  • Rozważ wykorzystanie reklamy karuzelowej – w ten sposób stworzysz reklamę złożoną z kilku zdjęć oraz w prosty sposób dodasz slajd z adresem twojego lokalu i wskazówkami dojazdu
  • Jeżeli masz taką możliwość, wykorzystaj w reklamie zdjęcia twojego lokalu i ludzi, którzy u ciebie pracują
  • Rozważ przygotowanie oferty specjalnej wyłącznie pod kątem reklamy na Facebooku – w ten sposób łatwo sprawdzisz, ile osób przyszło do ciebie dzięki tej właśnie kampanii. Ofertą specjalną może być np. kod rabatowy -10% przyznawany na hasło zawarte w treści reklamy.

Powodzenia

Mamy nadzieję, że nasz przewodnik po tworzeniu reklamy o celu “Zasięg” przyda ci się w promowaniu twojej firmy. Trzymamy kciuki i wyrażamy głęboką nadzieję, że uda ci się przetrwać trudny czas pandemii i będziemy mogli spotkać się u ciebie na pysznej kawie, posiłku bądź korzystając z innej usługi, którą oferujesz.

Ahoj!

Menu