Jedną z pierwszych czynności po rozpoczęciu współpracy z agencją marketingową jest zwykle wypełnienie briefu określającego ogólne kierunki współpracy. Jeśli planujesz zatrudnić specjalistów do promowania swoich działań w internecie, bardzo prawdopodobne jest, że zostaniesz przez nich poproszony o przesłanie takiego dokumentu. Czym jest brief i jakie informacje musisz w nim zamieścić, by dla agencji był on wartościowym źródłem informacji?
Czym jest brief?
Brief to jeden z podstawowych dokumentów we współpracy między agencją reklamową a obsługiwanym przez nią klientem. Jest on wykorzystywany na różnych etapach kampanii i w miarę potrzeby może być modyfikowany. Dobry brief musi zawierać m.in.: podstawowe informacje o firmie, branży oraz konkurencji, opis oferty oraz jej odbiorców, a także informować o celach biznesowych klienta i elementach, które wyróżniają firmę na tle konkurencyjnych podmiotów.
Jak napisać dobry brief reklamowy – 5 kroków do sukcesu
Większość agencji marketingowych posiada własny wzór briefu. Zadaniem klienta jest jego uzupełnienie oraz terminowe odesłanie. Choć w takim dokumencie mogą pojawiać się rozmaite pytania dodatkowe, trzon każdego briefu pozostaje niezmienny. Właśnie dlatego przy jego wypełnianiu możesz posłużyć się naszymi wskazówkami. Od stworzenia naprawdę dobrego briefu dzieli Cię tylko 5 prostych kroków!
1. Zdefiniuj cele, jakie chcesz osiągnąć dzięki działaniom online
Przede wszystkim zastanów się, dlaczego chcesz nawiązać współpracę z agencją reklamową. Zespół specjalistów może pomóc Ci osiągnąć takie cele biznesowe, jak np.:
- kreowanie wizerunku marki,
- dotarcie do większego grona odbiorców,
- zwiększenie sprzedaży i optymalizacja konwersji,
- pozyskiwanie leadów.
Agencja uwzględni zdefiniowane przez Ciebie zamierzenia na etapie tworzenia indywidualnej propozycji współpracy, proponując działania umożliwiające osiągnięcie konkretnych celów.
2. Podaj najważniejsze informacje o swojej firmie lub ofercie
W briefie koniecznie muszą znaleźć się informacje dotyczące Twojej firmy – opisz jej działalność, ofertę, zespół, ale także najmocniejsze strony, które pozwalają skutecznie rywalizować z konkurencją na lokalnym lub krajowym rynku. W przypadku działań content marketingowych lub kampanii PPC ważne mogą okazać się także słowa i wyrażenia, którymi opisujesz swoją markę. Możesz też zaproponować sformułowania, których nie chcesz w swoich reklamach – np. wywołujące negatywne skojarzenia. Wymień firmy, z którymi bezpośrednio rywalizujesz o klienta. To ważne z punktu widzenia agencji, dzięki której Twój biznes ma stać się jeszcze bardziej konkurencyjny.
3. Określ grupy docelowe, do których chcesz dotrzeć
Elementem każdego briefu jest również precyzyjne określenie grup, do których kierowana jest oferta firmy. Znajomość grupy docelowej pozwala wybierać odpowiednie formaty reklam, styl komunikacji oraz kanały komunikacji popularne wśród Twoich potencjalnych klientów.
Ważne, by przy definiowaniu tych grup nie ograniczać się wyłącznie do podstawowych kryteriów, takich jak płeć, wiek czy miejsce zamieszkania. Równie istotne jest:
- gdzie Twoi odbiorcy najchętniej robią zakupy,
- jakie formy płatności i dostawy preferują,
- w jakich źródłach wyszukują informacji,
- jakim językiem się posługują,
- których kanałów komunikacji unikają.
Im więcej informacji agencja otrzyma, tym łatwiej będzie jej tworzyć skuteczne reklamy, maksymalnie dopasowane do potrzeb grupy docelowej.
4. Przemyśl skalę działań oraz długość ich trwania
Punkt ten bezpośrednio wiąże się z celami biznesowymi, o których pisaliśmy w kroku nr 1. Agencje marketingowe są w stanie zaproponować Ci szereg działań, takich jak:
- pozycjonowanie i optymalizacja witryny lub sklepu,
- kampanie w social mediach,
- reklama w wynikach wyszukiwania,
- kampanie remarketingowe,
- content marketing,
a także wiele innych. O ile reklamy Facebook Ads czy Google Ads mogą zapewnić Ci w miarę szybkie efekty sprzedażowe, to na rezultaty działań SEO prawdopodobnie będziesz musiał poczekać minimum kilka miesięcy. Dlatego równie istotne jest to, czy nastawiasz się na długofalową współpracę z agencją, czy zależy Ci na dynamicznym, lecz krótkotrwałym wzroście widoczności bądź sprzedaży.
5. Zastanów się nad budżetem
Skala poszczególnych działań oraz ich potencjał bezpośrednio związane są z wysokością nakładów na reklamę. Zastanów się, jaki miesięczny budżet możesz wykorzystać na obsługę kampanii reklamowych przez agencję. Pod uwagę musisz wziąć m.in. to, że pozycjonowanie serwisu lub reklamy PPC w mocno konkurencyjnych branżach zwykle wymaga zaangażowania większych środków, niż promowanie firmy działającej na rynku niszowym, gdzie konkurencja jest dużo słabsza.
Nikt nie zna Twojej firmy tak dobrze, jak Ty
Pamiętaj, że im dokładniej sporządzisz brief reklamowy, tym sprawniej będzie przebiegała współpraca z agencją. Nie chodzi tu jednak o samą objętość dokumentu, ale przede wszystkim o ilość i jakość przekazanych informacji. Dane, które podajesz, powinny być konkretne i rzeczowe, tak by zminimalizować ryzyko nieporozumienia na linii klient – agencja. Dzięki temu podejmowane przez specjalistów działania marketingowe będą skuteczniejsze, a zaproponowana oferta współpracy – w pełni dopasowana do Twoich realnych potrzeb.
Jeżeli jednak nie czujesz się do końca pewnie i mimo wszystko chciałbyś poprosić o pomoc w opracowaniu briefu, nie ma problemu. W agencji White Anchor stosujemy także spotkania warsztatowe po podpisaniu umowy lub wideospotkania online przed podpisaniem takowej, podczas której również możemy określić to, co zazwyczaj opisuje brief. Nie wahaj się z nami skontaktować!