Social media

Employer Branding w social media

W erze cyfrowej obecność firmy w mediach społecznościowych jest już normą. Choć Facebook czy Instagram najczęściej wykorzystywane są w komunikacji firma-klient, nie jest to jedyne rozwiązanie. Zwłaszcza średnie i większe firmy powinny poznać możliwości, jakie oferują social media w komunikacji firmy z pracownikami — obecnymi oraz potencjalnymi.

Budowaniem wizerunku pracodawcy, czyli employer brandingiem, należy zajmować się stale — nie tylko przy okazji nowej rekrutacji. Facebook, Instagram oraz LinkedIn nadają się do tego doskonale.

Czym jest employer branding i dlaczego trzeba o niego dbać?

Employer branding to proces prezentowania firmy jako pożądanego pracodawcy. Jego celem jest utrzymywanie lojalności obecnych pracowników oraz przyciągnięcie wysokiej jakości nowych kandydatów.

Dlaczego employer branding jest ważny? Badanie Employer Brand Statistics przeprowadzone przez LinkedIn ujawniło, że 75% osób poszukujących pracy szuka informacji o reputacji firmy, zanim zdecydują się aplikować na wybrane stanowisko. Co więcej, 69% ankietowanych nie odpowie na ogłoszenie, jeśli informacje, które znajdą, okażą się negatywne. Dotyczy to zarówno osób, które szukają nowej pracy będąc wciąż zatrudnionymi, jak i bezrobotnych.

Jeśli nie zajmujesz się wizerunkiem swojej firmy w sieci, pozostaje Ci liczyć na przychylność pracowników i opinie, które wystawiają. Niestety, przedsiębiorstwo nie ma wtedy żadnej kontroli nad informacjami, jakie znajdą potencjalni kandydaci.

Budowanie wizerunku poza firmą

Agencja CareerArc donosi, że 68% milennialsów odwiedza kanały social media pracodawców, aby wyrobić sobie o nim opinię. Dobrze więc zadbać o to, by wizerunek firmy w ich oczach był dokładnie taki, na jakim Ci zależy.

Jak tego dokonać? Na początku trzeba określić i poznać swoją grupę docelową. Rekrutujesz programistów czy prawników? Osoby młode czy dojrzałe? Każda z grup odbiorców charakteryzuje się konkretnymi cechami, potrzebami, obawami, wartościami. Jeśli je poznasz, dużo łatwiej będziesz mógł zbudować skuteczną komunikację.

Gdy zdefiniujesz już grupę — lub grupy — odbiorców, pokaż im to, czego szukają. Przyjazna atmosfera, interesujące projekty, możliwości rozwoju zawodowego i osobistego — zapewne sam wiesz, co jest największym atutem Twojej firmy.

Przykład działań employer brandingowych u naszego klienta CrossFinance

Budowanie wizerunku wewnątrz firmy

W employer brandingu nie chodzi jedynie o pozyskiwanie nowych pracowników. Jego celem w równej mierze może być budowanie wizerunku wewnątrz organizacji. Jakie są cele takich działań?

Po pierwsze, budowanie lojalności wśród pracowników. Na ich lojalność wpływa oczywiście wiele innych czynników — jak atmosfera firmy, wynagrodzenie, możliwości rozwoju czy benefity pozapłacowe — jednak media społecznościowe będą doskonałym uzupełnieniem.  Przedstawianie pracowników czy chwalenie ich za osiągnięcia na ogólnym forum sprawia, że czują się częścią zespołu, który pracuje na wspólny sukces.

Po drugie, wewnętrzne działania firmy na Facebooku czy LinkedInie mogą pełnić funkcję informacyjną. Sprawdzi się zwłaszcza w przypadku dużych firm czy korporacji, gdzie trudno skutecznie poinformować wszystkich pracowników o firmowych eventach, inicjatywach, nagrodach czy aktualnościach.

Po trzecie, wewnętrzny branding pomaga w budowaniu wizerunku poza firmą. Zadowoleni pracownicy, którzy udostępniają posty swojej firmy, to najlepsza reklama.

Informacja o inicjatywie pracowników naszego klienta Suez Północ

Rekrutacja

Employer branding na Facebooku czy LinkedInie może pomóc w rekrutacji nie tylko pośrednio. Możliwości pozyskiwania pracownika za pomocą mediów społecznościowych są stale rozwijane — należy z nich korzystać lub przynajmniej obserwować.

Oferty pracy na Facebooku

Oferty pracy na Facebooku pozwalają odbiorcom w prosty sposób skontaktować się z pracodawcą. Kandydaci mogą wysłać aplikację na komputerze lub smartfonie — bez konieczności wychodzenia z serwisu, a nawet dodawania załączników.

Ty jako pracodawca możesz z kolei monitorować parametry oferty i przeglądać aplikacje oraz kontaktować się z wybranymi kandydatami za pośrednictwem Messengera. Podobnie, jak zwykłe posty, możesz również promować swoje oferty do sprecyzowanych grup docelowych.

Przykładowa oferta pracy na Facebooku

Oferty pracy na LinkedIn

LinkedIn pozwala na tworzenie rozbudowanych, szczegółowych ofert pracy. Po opublikowaniu oferty firma otrzymuje listę potencjalnych kandydatów oraz pakiet wiadomości InMail, które pozwalają się z nimi skontaktować. Serwis dostarcza także statystyki na temat prowadzonej rekrutacji.

Oferty pracy na LinkedIn są również rekomendowane potencjalnym kandydatom, których algorytm uzna za odpowiednich na dane stanowisko.

Przykładowa oferta z LinkedIn

Dyżury rekrutacyjne online

Ciekawym rozwiązaniem jest także prowadzenie rekrutacji za pośrednictwem Messengera. Można w ten sposób szybko i sprawnie przeprowadzić jej pierwszy etap, robiąc wywiad z kandydatami oraz zbierając od nich CV.

Dyżury rekrutacyjne Capgemini na Facebooku

Komunikacja i kreowanie wizerunku pracodawcy to ważny element strategii marketingowej każdej firmy, która przynajmniej raz na jakiś czas prowadzi rekrutację. Działania te powinny być prowadzone systematycznie i zgodnie ze stworzonym planem employer brandingową. Jeśli zależy Ci na profesjonalnej opiece nad wizerunkiem firmy w mediach społecznościowych — skontaktuj się z nami!

Menu