Social media

6 hacków na LinkedIn, które pomogą ci budować relacje i pozyskiwać nowe kontakty

LinkedIn to jedna z najszybciej rozwijających się sieci profesjonalistów. I jest to miejsce dla Ciebie obowiązkowe, jeśli chcesz promować swoją firmę albo po prostu chciałbyś zwiększyć sprzedaż swoich usług lub produktów.

LinkedIn stanowi narzędzie biznesowe dostępne dla Ciebie, za darmo, przez 24 godziny, przez siedem dni w tygodniu. To idealne miejsce do tego, aby poszukiwać nowych klientów bądź pracowników, tworzyć własną markę osobistą lub znaleźć wymarzoną pracę. Twoją największą siłą jest jednak sieć kontaktów. I to właśnie twoja sieć zawodowa na LinkedIn może stać się najpotężniejszym orężem, jaki kiedykolwiek znałeś.

Razem z agencją White Anchor przygotowaliśmy dla Ciebie sześć prostych hacków, które możesz wdrożyć od razu, i które ułatwią Ci pozyskiwanie nowych kontaktów do sieci oraz budowanie z nimi relacji.

LinkedIn SEO

Mało osób wie (zwłaszcza sprzedawców, dla których jest to istotne), że jeśli chcemy być znajdywanymi na LinkedIn, musimy pomyśleć o słowach kluczowych, które potencjalni klienci mogą wpisywać w linkedinowską wyszukiwarkę. Wyszukiwania na LinkedIn różnią się od tych googlowskich. W Google wpisujemy zwykle całe zdania i pytania, tj. „Jak uzupełnić profil na LinkedIn”. Z kolei na LinkedIn szukamy konkretnych fraz, np. „ekspert LinkedIn” czy „konsultant LinkedIn”.

Skup się na 3-5 takich frazach i dodawaj je do swojego profilu w różnych miejscach – zwłaszcza w podsumowaniu zawodowym, nagłówku i doświadczeniu. Większa liczba wyszukiwań to większa liczba wyświetleń, czyli odwiedzin Twojego profilu. Z kolei większa liczba odwiedzin i lepsza pozycja w wyszukiwaniach to przewaga konkurencyjna i okazja, żeby potencjalny Klient znalazł cię sam.

Porady:

  • Na pozycję w wyszukiwarce wpływa także liczba rekomendacji. Osoby, które mają 10 unikalnych rekomendacji na profilu (nie udzielonych na zasadzie wzajemności) wyświetlane są wyżej.
  • Dodaj do swojego profilu min. 3 umiejętności. To słowa klucze, które także wpływają na pozycjonowanie profilu. Umiejętności są szczególnie istotne, jeśli poszukujemy nowej pracy i chcemy dać się znaleźć rekruterom.
  • Jeśli chcesz mieć lepszą pozycję zadbaj, aby Twój profil osiągnął „poziom mistrzowski”.
  • Wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania na LinkedIn ma też liczba kontaktów. Ważne więc, żebyś stale powiększał swoją sieć.

Osoby, które odwiedzały Twój profil

Ważną rzeczą w nawiązywaniu kontaktów na LinkedIn jest naturalność. Często dostaję pytania o to, jak uprawiać networking na LinkedIn, tak żeby nie wyjść na natręta lub desperata.

LinkedIn podaje nam informacje o osobach, które wyświetliły nasz profil. Wyświetliły i co dalej? Większość z nas utyka w martwym punkcie i zastanawia się co z tą informacją zrobić. Polecam sprawdzać, kto odwiedzał nasz profil (choćby raz dziennie) i zapraszać do naszej sieci najbardziej interesujące kontakty.  Możesz do tego wykorzystać ten prosty szablon zaproszenia:

Dzięki za odwiedziny mojego profilu. Miałem też szansę zerknąć na Twój i chciałbym dodać Cię do sieci kontaktów, bo myślę, że możemy sobie wzajemnie pomóc na kilku płaszczyznach / możemy wymieniać się interesującymi treściami. 

Porady:

  • W wersji podstawowej LinkedIn widzimy jedynie 5 ostatnich kontaktów, które wyświetliły nasz profil. Gdy wykupimy rozwiązanie Sales Navigator, lista ta jest nieograniczona, a dodatkowo LinkedIn będzie podrzucał nam „interesujące wyświetlenie”, czyli profile osób, które odwiedziły nasz profil i najbardziej pasują do naszej sieci kontaktów.

Osoby, które poleciły lub skomentowały Twoją treść

Innym „hackiem” na powiększenie bazy kontaktów jest zapraszanie kontaktów 2. stopnia, które polubiły, skomentowały bądź udostępniły nasze treści na LinkedIn. Wystarczy, że klikniesz w liczbę polubień pod swoim postem i zobaczysz całą listę osób, które zainteresowały się konkretną treścią. W ramach budowania sieci zawodowej i relacji z nią, osobom, które polubiły treść możesz podrzucać w wiadomościach czy w zaproszeniu do kontaktu, także inne swoje publikacje w podobnym temacie. W naturalny sposób pomaga to budować sieć kontaktów oraz pokazuje Twoje zaangażowanie. Ty, przy okazji, dystrybuujesz treść i powiększasz swoje zasięgi. Co napisać? Spróbuj wykorzystać ten szablon wiadomości:

Dzięki za polubienie mojego artykułu / posta. Myślę, że może zainteresować cię także to: skrócony link. Daj znać co o tym sądzisz. Będę wdzięczny za (zaakceptowanie mojego zaproszenia), opinię, komentarz lub polecenie dalej! Pozdrawiam!

Porady:

  • Możesz wyświetlać także listę osób, które polubiły publikację innych autorów na LinkedIn i też podsyłać im swoje artykuły. Dzięki temu stale powiększasz sieć zawodową o osoby zainteresowane konkretną tematyką i angażujące się w nią. Tej metody jednak nie nadużywaj.

Zwiększaj zaangażowanie i uzyskuj więcej poleceń publikacji

Żeby algorytm LinkedIn patrzył na twoje treści przychylnym okiem, angażuj jak tylko możesz. Pytaj, proś o porady czy rekomendacje, bierz przykład z innych. Kiedy publikujesz, możesz otagować konkretne osoby, które są zainteresowane tematem lub są w nim ekspertami. Poproś je o wyrażenie swojej opinii (nie muszą być to tylko i wyłącznie kontakty pierwszego stopnia). Używaj także hasztagów. Dzięki temu masz większą szansę, że twoje treści zobaczą użytkownicy spoza sieci kontaktów. Jeśli Twoja treść zdobywa komentarze – odpowiadaj na nie, zadawaj dodatkowe pytania, zachęcaj do dyskusji – to wszystko zwiększa zasięg i pomaga „hackować” algorytm treści LinkedIn. Więcej poleceń spoza sieci to więcej potencjalnych kontaktów, wśród których mogą być Twoi klienci.

Porady:

  • Najlepiej postować między godziną 8 a 9 rano (poza weekendami). Najlepszymi dniami na publikacje są wtorki i czwartki.
  • Dwa posty tygodniowo starczają, żeby dotrzeć do 50% naszej sieci kontaktów.
  • Liczy się nie tylko zasięg, ale także liczbę zapytań ofertowych czy nowe kontakty w sieci. To także świadczy o efektywności wrzucanego przez ciebie contentu i o tym jak budujesz relację ze swoją siecią zawodową.

Alerty na nowe kontakty

Mniej niż jedna czwarta sprzedawców korzystających z LinkedIn regularnie używa wyszukiwania zaawansowanego. A ta funkcja umożliwia tworzenie tematycznych alertów i uwzględnia wiele parametrów, m.in. branżę, firmę czy stopień kontaktu. Używając funkcji „Stwórz alert o wyszukiwaniach”, raz w tygodniu będziesz otrzymał na maila powiadomienie dotyczące nowych kontaktów, które pojawiły się na LinkedIn zgodnie z określonymi przez Ciebie parametrami. Dzięki temu, twoja sieć kontaktów może rosnąć w siłę, a ty nie będziesz musiał poświęcać aż tyle uwagi ich wyszukiwaniu. Pamiętaj, możesz ustawić jedynie trzy takie alerty. Dodatkowo, alerty „oszczędzają” Ci ograniczoną liczbę darmowych wyszukiwań na LinkedIn.

Porady:

  • Określając parametry wyszukiwania, określ stopień kontaktu (z kontaktami drugiego stopnia łatwiej będzie Ci się połączyć, niż z kontaktami trzeciego stopnia).
  • Możesz także korzystać z wyszukiwania w LinkedIn Sales Navigator. W Sales Navigator możesz zawęzić jeszcze bardziej wyszukiwania, dzięki czemu masz pewność, że trafiasz do właściwych osób.

Grupa lub czat dla klientów

Jeśli chcesz budować i podtrzymywać relacje, dobrym sposobem jest stworzenie własnej grupy, w której – wokół tematu przewodniego – skupią się klienci lub potencjalni klienci. Jako administrator grupy będziesz mógł obejrzeć profile jej członków i dokładniej ich poznać. Możesz też pokusić się o stworzenie czatu grupowego na LinkedIn, na którym podsyłać będziesz nowe blogposty czy aktualizacje ze swojego LinkedIn oraz wymieniał się wiedzą z osobami kluczowymi dla Twojego biznesu.  Żeby wysłać wiadomość do wielu adresatów, kliknij ikonę „Wiadomości” u góry strony głównej LinkedIn. Potem kliknij ikonę „Napisz” po lewej i po prostu wpisz imiona i nazwiska adresatów w polu.

Porady:

  • Do rozmowy możesz dodać nawet 50 osób. Czat grupowy możesz stworzyć także dodając osoby do istniejącej konwersacji i zdecydować czy będą widzieć jej całą historię i wcześniejsze wiadomości czy też nie.
  • Możesz również przesłać obraz lub załącznik przy pomocy ikon u dołu pola tekstowego. W ten sposób łatwiej będziesz dzielić się interesującymi materiałami.
  • Zanim zaczniesz czat lub zaprosisz do niego kolejną osobę, zapytaj się czy chce ona w nim uczestniczyć. Dokładnie obmyśl temat czatu. Czat lub grupę na bieżąco moderuj.

Te proste hacki pomogą Ci zwiększać zasięgi, nawiązywać relacje oraz powiększać sieć kontaktów. Testowałem je na sobie i zapewniam – działają. Zdaję sobie sprawę, że być może LinkedIn wcale nie jest najbardziej „seksi” portalem społecznościowym. Jest jednak nieoceniony w komunikacji B2B i we wsparciu sprzedaży na wszystkich jej etapach. Dlatego warto z niego korzystać i wykorzystywać cały dostępny potencjał.  Zachęcam Cię też do szukania własnych „hacków”. A jeśli posiadasz własne sposoby pozyskiwania kontaktów i budowania z nimi relacji, podziel się nimi w komentarzach!

Menu