Social media

5 marketingowych błędów w social media

Każdy popełnia błędy i nie ma w tym nic złego, jeśli wyciągamy z nich naukę i unikamy w przyszłości. Poznaj błędy innych i dowiedz się, czego unikać w działaniach marketingowych na Facebooku, Twitterze czy Instagramie.

Brak strategii

Działanie bez strategii to jak chodzenie bez mapy po nieznanym mieście – może przypadkiem trafisz do celu, ale po długim błądzeniu i wydaniu majątku na taksówki. Strategia jest dla marketera właśnie taką mapą, która pokazuje kierunek i pozwala zweryfikować, czy idzie dobrą drogą. Wielu osobom wydaje się, że to zbędny wydatek i zmarnowany czas. Przecież doskonale wiedzą, co sprzedają i komu. Czy na pewno?

Zwłaszcza mali i średni przedsiębiorcy (choć nie jest to regułą) często nie zdają sobie sprawy ze złożoności procesów marketingowych, motywacjach konsumentów i wielu innych aspektów, które należy uwzględnić w procesie sprzedaży. Jednak nie będzie miało to negatywnego wpływu na sytuację finansową firmy dopóty, dopóki pozwolą się prowadzić po meandrach marketingu doświadczonym specjalistom. Agencja opracuje m.in.:

  • Analizy marki, konkurencji, konsumentów
  • Charakterystykę grup docelowych
  • Listę wartych zastosowania rozwiązań
  • Adekwatny plan działania

Kupowanie fanów

Kupowanie obserwatorów w serwisach aukcyjnych to szybki i skuteczny sposób na… zmarnowanie pieniędzy. Czy takie działanie daje cokolwiek poza bezwartościową, ale fajną, bo wysoką, liczbą na profilu? Kupowanie fanów skutkuje m.in.:

  • Niskim wskaźnikiem zaangażowania – kupieni fani nie będą interesować się Twoimi treściami
  • Nie efektywnymi reklamami – targetowanie reklam do fanów ich znajomych czy osób podobnych do nich oznacza pokazywanie reklamy ludziom, których nie obchodzi Twój produkt
  • Bezwartościowym zasięgiem – zasięg organiczny postów to jedynie kilka procent obserwatorów – kupując ich, zmniejszasz szanse, że posty bez reklamy trafią do prawdziwych fanów
  • Ryzykiem ich utraty – jeśli kupieni fani to fałszywe konta, musisz liczyć się z tym, że Facebook regularnie kasuje nieaktywne profile

Subiektywność

Marketerzy aż za dobrze znają problemy spod znaku Proszę zmienić kolor, bo szefowa nie lubi żółtego. Subiektywność jest bardzo zdradliwa, jeśli chodzi o działania marketingowe.

Wiele osób zakłada, że propozycje działań są dobre, jeśli się im podobają. A prawda jest taka, że propozycje działań są dobre, jeśli spodobają się odbiorcom! Dlatego warto otworzyć się na preferencje konsumentów i zaufać wnioskom z analizy grup docelowych, swój osobisty gust odsuwając na dalszy plan.

Nachalna sprzedaż

Media społecznościowe już samą nazwą sugerują, jakie jest ich zastosowanie. Mimo tego mnóstwo firm zamiast budować wizerunek marki, angażować swoich klientów, sprawiać im radość i dawać się polubić, skupia się wyłącznie na sprzedaży i zamienia swoje profile w tablicę ogłoszeń.

Nieprzemyślana, nachalna kampania produktowa może przynieść więcej szkody niż pożytku. Użytkownicy na Facebooku czy Instagramie chcą czegoś więcej. Dlatego warto dać im również np. treści lifestyle’owe, inspiracje, wartościowe porady, pokazać życie firmy, a treści sprzedażowe pokazywać w atrakcyjny, świeży sposób. Warto też informować odbiorców o aktualnościach w sklepie – bieżących promocjach, nowościach czy darmowej wysyłce.

Zaniedbanie

Od braku firmowego profilu w mediach społecznościowych gorszy jest tylko zaniedbany profil. Jeśli rok temu założyłeś dla swojego biznesu konto na Instagramie, ale dodałeś tam tylko 3 zdjęcia i dałeś sobie z tym spokój, co może pomyśleć odwiedzający je użytkownik?

  • Może ta firma już nie istnieje? Albo zawiesiła działalność?
  • Chyba nie mają poważnego podejścia do użytkowników…
  • Zabierają się za rzeczy, których później nie kończą
  • Pewnie mają problemy finansowe albo nikt nie chce z nimi pracować

Zaniedbane profile nie budzą zaufania. Budzą za to wątpliwości. Jeśli po jakimś czasie okazało się, że dany serwis nie jest dla Ciebie, najlepiej usunąć nieaktywne od lat konto. Twoja firma nie musi być obecna wszędzie!

To wszystko to tylko wierzchołek góry lodowej, bo błędów w social media marketingu jest zdecydowanie więcej. Daj znać, jeśli chcesz się o nich dowiedzieć – chętnie podejmiemy ten temat w kolejnym artykule!

Menu